Rood

Social media, iets voor mij?

Door 4 november 2013 No Comments

Als reclamebureau krijgen we vaak de vraag van ondernemers of ze “iets met social media moeten doen”. Uiteraard hoeft dat niet, maar het kan mooie kansen bieden. Sterker nog het kan van jouw onderneming een sterk merk maken. Anno 2013 is social media voor veel bedrijven iets wat ze “er eventjes bij doen”, maar als je het serieus wilt inzetten, zou het onderdeel moeten worden van je online strategie.

Social Media? Dat doe ik wel even.

Een idee dat bij veel ondernemers leeft is dat social media een makkelijke manier is om met weinig geld en inspanning veel werk en nieuwe klanten binnen te halen. Mocht ook jij dit idee hebben, laten we je dan direct uit de droom helpen. Social media kost tijd en geld. Hoe vaak kom je niet een twitter account tegen, waarvan de laatste update meer dan een jaar geleden was. De eerste 2 maanden waren er regelmatig updates en daarna werd het langzaam aan minder. Tot het langzaam doodbloed en er niet meer naar omgekeken wordt. Nu is het niet onze bedoeling om je de put in te praten. Integendeel! Social media kan een hele mooie manier zijn om aan je ‘merk’ te werken, je naamsbekendheid te vergroten en je likeability te vergroten, maar je moet er wel moeite voor doen, of laten doen.

Social Media is geen reclamefolder.

Wat zet je dan op social media? Nou, dat is helemaal aan jezelf. Lekker makkelijk zul je zeggen en dat is het ook. Jij weet als ondernemer als geen ander wat jou bedrijf doet en kan. Maar je weet ook wie jij bent, hoe jij bent en hoe je wilt dat anderen jou en je bedrijf zien. Dat is precies de lijn die je ook moet doorzetten op de sociale media. Daarnaast is het belangrijk om na te denken over de vraag; “Waarom volgen mensen mij en wat willen ze van mij horen?”. Social media is voor veel mensen een vorm van ontspanning, net als het kijken van een film. Tijdens het kijken van een film zit je ook niet te wachten op het 10e reclameblok. Wij houden als vuistregel aan dat maximaal 20% van je social media activiteit commercieel mag zijn en 80% niet commercieel. Zorg er voor dat mensen het leuk vinden om jou of jouw onderneming te volgen. Deel leuke berichten, deel je kennis, help anderen, maar wordt geen wandelende reclamefolder!

 

Social Media is eng.

Met enige regelmaat horen wij van mensen dat ze het eng vinden of zelfs potentieel gevaarlijk om zich op het social media pad te begeven. En deze angst is best begrijpelijk. De impact van social media kan namelijk enorm zijn. Denk maar eens aan project X in Haren (Groningen). Men is bang dat wanneer een klant niet tevreden is ze een laster campagne tegen hun bedrijf zullen beginnen. Maar geloof ons, als iemand iets negatiefs over jouw bedrijf wil zeggen op de sociale media, dan doen ze dit ook wel als jij je hier niet begeeft. Als je wel op social media actief bent, kun je in ieder geval het gesprek aan gaan met deze persoon!

Wat dat betref is ons advies, ga het gesprek aan. Geef aan dat je het vervelend vindt dat iemand ontevreden is. Vraag wat er moet gebeuren om deze ontevredenheid weg te halen. Behandel de klacht serieus, ook al ben je het er niet mee eens. Wil je meer advies over omgaan met klachten? Dan gaan we hier graag eens over met je in gesprek.

Geen nood!

Zelf geef ik altijd het advies om wel degelijk iets met social media te gaan doen. Wel wijs ik mensen er op dat het niet voor niets gaat en dat slecht social media gebruik ok averechts kan werken. Maar dat is geen reden om je te laten afschrikken. Social media is nu eenmaal iets waar we niet meer omheen kunnen en dan kun je er maar beter deel van uit maken.

Ondernemers die (meer) van social media willen profiteren, maar niet goed weten hoe of waar ze moeten beginnen, helpen wij graag op weg. Wilt u graag een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met ons op en wij helpen u graag (verder) op weg.

Neem vrijblijvend contact met ons op!