Bovenaan in Google, iedereen wil het, maar bijna niemand weet hoe. Op bepaalde zoektermen is de concurrentie enorm, hoe zorg je dan voor een goeie positie op die felbegeerde eerste pagina? Er zijn (letterlijk!) honderden factoren die door de zoekmachines worden bekeken om de positie van een site te bepalen. Maar ik wil hier drie zaken noemen waarvan wij vinden dat iedereen die zijn of haar site hoger wil hebben, in Google of één van de alternatieven, zou moeten weten. Ik duik niet teveel in detail, er zijn karrevrachten handleidingen en tutorials te vinden voor alles wat we in mijn drie punten zullen tegenkomen.

1. Google is je vriend. Gebruik de tools!

Je hebt een site. Mooi! Dat is een prima start. Maar zorg dat Google dat ook weet. Zorg dat er een analytics code in je site staat en koppel deze aan Google webmastertools. Webmastertools geeft heel veel bruikbare informatie waar Google waarde aan hecht en hoe die punten op jouw site gesteld zijn. Is je sitemap in orde? Zit je robots.txt niets in de weg? Hoeveel pagina’s worden er geïndexeerd en waar zoeken je bezoekers eigenlijk op? Webmastertools vertelt het je, zodat jij er actie op kan ondernemen.

Bloei media - het reclamebureau van bloeiend Groningen

2. Vermijd shortcuts en trucage.

Sinds de meest recente build van Google, genaamd “Panda” is Google hard de strijd aangegaan met slimme SEO experts die op slinkse wijze sites hoger in de resultaten weten te krijgen. Veel binnenkomende links vanaf irrelevante sites (linkfarms), meerdere domeinen om beroep te doen op exact domain matches, en duplicate content worden bestraft met een slechtere ranking in de resultaten. Dus: focus op relevantie! Jouw website moet zo goed mogelijk voldoen aan de zoekterm van je potentiële klant. Stel, je hebt een regenlaarzen speciaalzaak in Assen. Dan is het zaak om op zoveel mogelijk plekken de woorden “regenlaarzen” en “Assen” te gebruiken. Maar probeer niet om ook op “crocs” en “slippers” en “Zwolle” te scoren, houd je bij je kern, waar jij de meeste omzet uithaalt en focus daar op. Noem de juiste termen in je titels (H1 en H2), in je tekst, in je URL, enzovoorts. Maar houdt het leesbaar, en vergeet niet dat je primaire doel je bezoeker is. Mede daarom kent Google steeds meer waarde aan aantal bezoekers op je site, hoe lang ze blijven en hoeveel pagina’s ze bekijken.

3. Gebruik offsite diensten.

Een goede site inhoud is erg belangrijk. Maar zorg ook dat Google weet waar je zit. Meld je aan op Maps, open een Google+ account voor je bedrijf en koppel dit allemaal aan elkaar. Hoe beter Google je kan plaatsen, hoe hoger jij voor relevante zoektermen getoond wordt. En hoe meer er bekend is, des te meer er direct in de zoekmachine al getoond kan worden!

zoekresultaten google bloei media seo

Let wel, mijn doel van dit blogje is nooit geweest om compleet advies te leveren. Natuurlijk weet ik dat deze drie punten lang niet alles omvatten. Er zijn nog veel meer belangrijke punten om aan te denken. Binnenkomende links om maar eens iets te noemen. Het inzetten van social media. Maar als je ergens wil beginnen, waarom niet met deze drie punten. Als je die op orde hebt, dan komt de rest vanzelf aan de beurt.

Al met al is zoekmachine optimalisatie een vak apart. Maar dat betekent niet dat je er niet een flinke slag in kan maken door je er kort in te verdiepen. Mocht je verder willen dan dat, of het vanaf de start gestructureerd willen neerzetten, zijn wij er natuurlijk altijd nog. Neem eens vrijblijvend contact met ons op, vinden we leuk!