Oranje

Een goed logo ontwerp… wel of niet noodzakelijk?

Door 22 januari 2014 No Comments

Let op: het volgende blog heeft een hoog “Wij van WC Eend..” gehalte. Maar is daarom niets minder waar!

“Een logo is het áller eerste dat je moet hebben voor je ook maar gaat denken aan communicatie!” “Een logo? Dat is gewoon een plaatje!” Niet iedereen is overtuigd van het belang van een goed logo en daarop gebaseerde huisstijl. Helemaal als je als beginnend ondernemer de keuze hebt om een vormgever in te schakelen, of gratis een neefje met Photoshop aan de slag te zetten. Wij zijn er van overtuigd dat een logo perfect bij je moet passen. Moet uitstralen waar jouw potentiële klanten naar op zoek zijn. En dat is een vak apart.

Jij bent een professional, je bedrijf is een professionele organisatie en jouw logo moet dit ook uitstralen. Een eerste indruk maak je maar één keer, zorg er voor dat deze indruk telt!  Het draagt bij aan het vertrouwen dat de consument wel of niet in jou heeft. Vergeet niet dat het logo de hoeksteen van je uitstraling is. 

Herkenbaarheid

In het dagelijks leven word je overspoeld met logos. In de krant,  op je tv, op je telefoon, op social media en op internet. Al deze logo’s zijn maar een fractie in je beeld, daarom is het absoluut noodzakelijk als bedrijf om je te onderscheiden met een goed logo. Een goed logo zorgt voor herkenbaarheid. Neem bijvoorbeeld de logo’s hierboven. Er staat geen naam onder en toch weet je ongetwijfeld direct welk bedrijf aan de verschillende logo’s verbonden is. 

Je logo draagt bij aan je imago

Wat jouw imago is hangt uiteraard van verschillende factoren af. Zo is iemands ervaring met jouw onderneming, de ervaring(en) uit iemands omgeving (wat hoort de consument van vrienden en bekenden), de branche waarin je opereert (een timmerman heeft een ander imago dan een makelaar) en bijvoorbeeld trends van invloed op je imago. Dit zijn echter factoren die je zelf niet altijd even goed kunt beïnvloeden. Je kunt er echter wel rekening mee houden en hier op in spelen.

Een goed logo, omdat:

  • Een goed logo de basis is van je identiteit
  • Een goed logo je herkenbaarheid vergroot
  • Een goed logo positief bijdraagt aan je imago
  • Een goed logo je positief onderscheidt ten opzichte van de concurrentie
  • Een goed logo zorgt voor eenheid in je uitstraling

Je logo als krachtige marketing tool

Je logo kan uitgroeien tot ‘unique selling point’. Denk aan het streepje van Nike en het bekende appeltje. Dit zijn logo’s die uitgegroeid zijn tot een statussymbool. Nu is het natuurlijk niet zo dat met alleen een goed logo je bedrijf direct een dezelfde status heeft als een Nike of een Apple, maar het draagt bij aan de herkenbaarheid en vormt hiermee de basis van je marketing uitingen.

Logo en huisstijl.

En dan heb je een goed logo, wat nu? Met dat logo in je zak is het zaak om de rest van je huisstijl uit te werken. Bij het maken van het logo is er nagedacht over je identiteit, over je uitstraling, over je doelgroep en je markt. Deze zaken neem je mee in het ontwerpen van je huisstijl. Je huisstijl bepaalt hoe je drukwerk, reclame, website en pand er uit zien. Om maar eens iets te noemen. En alles begint bij een sterk logo.

Wij van WC Eend..

Wij komen het regelmatig tegen dat iemand een prijs opvraagt voor het ontwerpen van een logo en vervolgens besluit om toch voor een gratis alternatief (het neefje op de zolderkamer) te gaan. In sommige gevallen zal dat neefje een topvormgever zijn, vaak is het resultaat niet optimaal. En dat vinden we jammer. Een logo van Bloei Media is een logo waarover is nagedacht, wat past bij je bedrijf. Een logo waar tijd, energie en vakmanschap in zit. En dat is zichtbaar. Nieuwsgierig hoe jouw logo er uit kan komen te zien?

We hebben al vele mooie logo’s mogen ontwerpen. Neem eens een kijkje in ons portfolio om te kijken wat we voor anderen hebben gedaan. We horen graag van je!